משאיות, בדומה לכל כלי הרכב, כוללות רכיבים חיוניים שונים לפעילות המנוע. אחד מהם הוא המצבר, המהווה מאגר חשמל המאפשר את הפעלתם של כל המערכות החשמליות של המשאית – בין אם מדובר בהנעה ראשונית או בהפעלת הצופר החזק, צריך מצבר יציב וטעון במטרה להשתמש במערכות הללו.
אין זה מספיק שהאלטרנטור (בדומה לדינמו) יטעין את המצבר, חשוב שהמצבר עצמו יתאים בעוצמה לשאר רכיבי החשמל ושיוכל להחזיק מספיק מטח במטרה לספק אותו לרכיבים השונים בצורה אופטימלית.

מה מיוחד במצבר של משאית?

מצברים למשאיות הם גדולים במיוחד, ואין זה בגלל מקום אחסון גדול יותר מאשר בכלי רכב קטנים, אלא משום שהרכיבים שבתוכו דורשים חלל גדול בהרבה ממצברים המיועדים למכוניות פרטיות וכלי תחבורה קטנים (יחסית למשאית).

מובן שגם בעולם המשאיות ישנם גדלים שונים ויש להתאים את המצבר לגודל המשאית ולתצרוכת החשמל שלה. מרבית המשאיות עובדות עם מצברים בני 24V שעוצמתם החשמלית היא לפחות 100 אמפר, בעוד שבמכוניות רגילות עוצמת המצבר נעה בין 35 – 60 אמפר בממוצע.

המחיר של מצבר למשאית כנגזרת של עלות היצור שלו, גבוה בעשרות אחוזים ממצבר קטן לרכב, כאשר טווח המחירים נע בין 850 שקלים למצברים הפשוטים ביותר ומגיע לעיתים למחירים של 1500 שקלים.

מצברים למשאיות – משומשים או חדשים?

אם דיברנו על מחירים קיצוניים למצברים של משאיות, ישנם כאלה שאוהבים לחסוך בהוצאות ומשתמשים במשאית לעיתים פחות דחופות ולכן יכולים להסתפק במצברים משומשים, שהם בעצם מצברים שעברו שחזור אצל היצרן או בצורה פרטית. מצברים משומשים לרוב נמכרים ללא אחריות או עם אחריות לחודשים בודדים בלבד, לעומת מצבר חדש שנמכר עם שנה אחריות בממוצע.

משאיות אשר עובדות כל יום, כמעט בכל שעות היממה לרוב מצוידות במצברים חדשים, מה שמבטיח אמינות של כלי הרכב לפחות מהכיוון של המצבר. ברור שללא מצבר תקין, יכול להתבזבז יום שלם של עבודת משאית כולל צוות עובדים שלרוב עולה הרבה יותר מאשר מצבר חדש ותקין למשאית.

טווח המחירים של המצברים משתנה בהתאם לדרישת הלקוח. בשלב התמחור לעיתים נכנסת לתמונה גם החברה המייצרת את המצבר. באם מדובר במותג מוכר ומבוקש, לעיתים המחיר יכול להיות מושפע גם בעשרות אחוזים.

מותג מוכר ומבוקש לרוב מייצר מצברים למשאיות בצורה מקצועית במיוחד ולכן הוא נתפס בעיני הרוכשים כמצוין. השיקול האם לרכוש מותג מוכר או להתנסות עם מגוון מצברים של חברות לא מוכרות שלרוב מייצרות את המוצר במדינות כמו סין, הוא שיקול של בעל המשאית הלוקח בחשבון את הסיכונים של חוסר היציבות של המצבר ותקופת האחריות.